در همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین عنوان شد: آینده علم و فناوری - دانشکدگان علوم و فناوری های میان رشته ای tourism
در همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین عنوان شد:
آینده علم و فناوری
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت دانشگاه تهران در خصوص آینده علم و فناوری به ایراد سخنرانی پرداختند.
ایشان در ابتدا به انقلاب های صنعتی چهارم و پنجم و تلفیق تکنولوژی ها در انقلاب صنعتی چهارم و همچنین تحولات ناشی از انقلاب صنعتی چهارم پرداختند و افزودند: تا ۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهند شد و سیستم های اطلاعاتی جای آن ها را خواهند گرفت. کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری ۹۹ درصدی در مصرف آب ، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت. در پنج تا ده سال آینده نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید. در سال ۲۰۲2 اپلیکیشن هایی قادر خواهند بود از طریق آنالیز حالتهای صورت بگویند که کلام گفته شده دروغ یا راست است. ماشین های خودران در خدمت حمل و نقل خواهند بود ماشین های خودران صنایع را در سالهای آینده دچار مشکل خواهد کرد. نسل های آینده دیگر نیازی به گرفتن گواهینامه رانندگی نخواهند داشت.چهره شهرهای آینده دچار تحول خواهد شد و اخبار وحشتناک تصادفات و ترافیک رانندگی را دیگرنخواهید شنید و صنایع خودروسازی که نتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند ورشکسته خواهند شد.
وی همچنین نقش دانشگاه در تحقق اهداف انقلاب صنعتی چهارم را اینگونه بیان داشت:
به طور سنتی، آموزش و پژوهش(دانشگاه های نسل اول و دوم) مأموریت اصلی دانشگاه ها بوده است.
این مأموریت با تحولاتی نظیر پیدایش رشته های علمی جدیدی نظیر زیست فنّاوری و فنّاوری نانو، جهانی شدن، کاهش اعتبارات مالی دانشگاه ها و پدیدار شدن نقش های جدید برای دانشگاه ها در نظام تولید دانش، به تدریج تغییر یافته است. با توجه به اهمیت نوآوری و کارآفرینی، موضوع دانشگاه کارآفرین (به تعبیرکلارک، 1998) و دانشگاه نسل سوم (به تعبیر ویسما، 2009) یا دانشگاه سبک سه در دهه های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است. با روند تحولات ملی و بین المللی و گذار از جامعۀ صنعتی به جامعۀ دانشی، اتخاذ راهبردهای اثربخش برای استفاده از ارزش ها و فرصت های جدید در دانشگاه ها ضروری است. باید الگوهای آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهی متحول شده و مهارت ها و توانایی های جامعۀ دانشگاهی (دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان) در راستای نوآوری و کارآفرینی ارتقاء یابد.
با روند تحولات ملی و بین المللی و گذار از جامعۀ صنعتی به جامعۀ دانشی، اتخاذ راهبردهای اثربخش برای استفاده از ارزش ها و فرصت های جدید در دانشگاه ها ضروری است.
قبادیان همچنین در سخنان خود به ویژگی های دانشگاه در حال گذار در هزاره سوم، ویژگی های دانشگاه کارآفرین، الزامات دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی و مهارت، وظایف دانشگاه نسل سوم(کار آفرینانه) پرداخت.
ایشان ضمن تاکید بر نیازمند بودن ایران به تحول اساسی عنوان داشت: راه میان بر در شرایط ایران تحقق اهداف انقلاب صنعتی چهارم می باشد.
دکتر قبادیان در مورد طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) توضیحاتی را بیان داشتند و گفتند:
این طرح راه میان بر برای توسعه، استفاده حداکثری از منابع انسانی دانش آموخته بمنظور عبور از اقتصاد متکی برمنابع به اقتصاد مبتنی بر دانش به منظور خلق ارزش افزوده است.