به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی حسین رضائیان در همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران که ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مسئولان این دانشگاه و صاحبنظران برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت ۱۰ ساله این دانشکده پرداخت و اظهار کرد: فعالیت همکاران ما در نمایشگاهی که در کنار همایش برگزار شده است، دیده میشود.
وی با بیان این که دانشکده علوم و فنون، دانشکدهای میان رشتهای و فناوری محور است، افزود: هدف از این همایش نخست ارزیابی درونی و پاسخگویی به جامعه است و دیگر ترویج باور به کارآفرینی و انتقال تجربه دانشکده در زمینه علوم میان رشتهای است.
رضائیان با اشاره به این که این دانشکده دارای نقاط قوت در زمینه دستاوردهای آموزشی، پژوهشی و نوآورانه است، گفت: ۷۰ عضو هیئت علمی در این دانشکده مشغول به کار هستند و ۸۴۴ نفر دانشجو هم مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشکده علوم و فنون با تصریح بر این که نسبت استاد به دانشجو یکی از ملاکهای ارزیابی کیفیت دانشگاههاست، بیان کرد: میانگین نسبت دانشجو به استاد در این دانشکده ۱۲ و ۲ دهم است. تمرکز ما بیشتر بر افزایش کیفیت متمرکز است.
وی تدوین رشتههای میان رشته ای را یکی از رسالتهای دانشکده دانست و گفت: مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی معتبر در ۱۰ سال گذشته، تعداد هزار و ۹۵۸ مقاله بوده است.
رضائیان با تاکید بر این که ۱۴۸ طرح پژوهشی کاربردی در این مدت در دانشکده انجام شده است، افزود: ثبت اختراع، کسب رتبه ملی و بینالمللی و دانشمندان یک درصد، از دستاوردهای منحصر به فرد دانشکده است.
رئیس دانشکده علوم و فنون با اشاره به این که ۸۵ طرح پژوهشی دانشکده به مرحله فناوری رسیده است، خاطرنشان کرد: ما خواستار حمایت بیشتر از دانشجویان و همکارانی هستیم که شرکت دانش بنیان تاسیس کردهاند. ۱۴ شرکت تاکنون تاسیس شدهاند که همکاران ما در دانشکده علوم و فنون در آنها مشارکت داشته اند.
وی کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و کمبود فضای فیزیکی رو مشکل دانشکده علوم و فنون دانست و گفت: دانشکده علوم و فنون به دنبال تجاری شدن آموزش عالی در جهان، میانرشتهای و فرارشتهای شدن آموزش عالی و بینالمللی شدن است.
رضائیان با بیان اینکه آموزش عالی کشور از صنعت و جامعه دور شده است و این نشانه ناکارآمدی است، اظهار کرد: ساختارها انعطافپذیر نیستند و توجه کافی به توسعه علوم میانرشتهای نمیشود.
رئیس دانشکده علوم و فنون با اشاره به این که این آمارها باید نشاندهنده توانایی دانشکده باشد؛ اما اینگونه نیست، اظهار کرد: هنوز ارتباط صنعت و جامعه به درستی شکل نگرفته و اقتصاد ایران، دانشبنیان نیست.
لینک خبر: iscanews.ir/xcmyn