بررسی تأثیر اجتماعی دانشگاه‌ها در کشور ما و حتی در سطح بین‌المللی امری نو محسوب می‌شود. با وجود این، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، به یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارزیابی عملکرد در حوزه آموزش عالی تبدیل خواهد شد.

اداره کل برنامه‌ریزی و تحول سازمانی به عنوان متولی تدوین «گزارش تأثیر اجتماعی دانشگاه تهران»، در گام اول با بررسی مبانی نظری و استفاده از نظرات خبرگان، مدل تأثیر اجتماعی دانشگاه تهران را در شش محور تعریف نمود. در گام دوم، داده‌های آماری و مصادیق نقش‌آفرینی دانشگاه گردآوری شد. در این مسیر محدودیت‌هایی مانند دشواری انتقال مفهوم دقیق تأثیر اجتماعی به بدنه دانشگاه، نبود داده‌ها و اطلاعات به‌روز و سازگار در واحدها از جمله چالش‌های پیش روی گروه تدوین گزارش بود. سپس در گام سوم، با تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده تأثیر اجتماعی دانشگاه تهران در محورهای مربوطه قرار گرفتند. بدیهی است با عنایت به قدمت بالا و ابعاد وسیع فعالیت‌های دانشگاه تهران، امکان انعکاس همه اثرات دانشگاه در این مجلد وجود نداشته و صرفاً به بیان برخی مصادیق پراهمیت که نشان‌دهنده نفوذ توانمندی‌های دانشگاه در لایه‌های مختلف جامعه است، اکتفا شده است.

همچنین، در این گزارش به نام افراد برخاسته از دانشگاه تهران که دارای تأثیر (مثبت یا منفی) بر جامعه بوده‌اند از باب تاریخ‌نگاری اشاره شده است. لذا ذکر این نکته ضروری است که این موضوع به معنی تأیید عملکرد آن‌ها نبوده و صرفاً به دلیل مطابقت ایشان با محتوای گزارش می‌باشد. امید است این گزارش بتواند در جهت حرکت هدفمند به سوی فعالیت‌های اثربخش‌تر، افق‌های روشنی پیش روی برنامه‌ریزان دانشگاه و آموزش عالی بگشاید.

لازم به ذکر است این نسخه صرفا یک کار پژوهشی و غیر قابل استناد می‌باشد. همچنین اعلام می‌کنیم که این یک انتشار رسمی محسوب نمی‌شود و هدف، بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران برای تکمیل و ارتقاء سطح کیفی گزارش است.

دانلود نسخه دیجیتالی  «اولین گزارش تأثیر اجتماعی دانشگاه تهران»